ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΣΑΒΒΑΤΟ 11 ΙΟΥΛΙΟΥ 2009
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΦΥΣΙΚΗ
ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΘΕΜΑ 1ο
Να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό καθεμιάς από τις ακόλουθες ημιτελείς προτάσεις, 1-4, και δίπλα της το γράμμα που αντιστοιχεί στο σωστό συμπλήρωμά της.
1. Η ανελαστική κρούση μεταξύ δύο σφαιρών:
α. είναι πάντα μη κεντρική.
β. είναι πάντα πλαστική.
γ. είναι πάντα κεντρική.
δ. είναι κρούση, στην οποία πάντα μέρος της κινητικής ενέργειας των δύο σφαιρών μετατρέπεται σε θερμότητα.
Μονάδες 5
2 σχόλια:
Αντιγράφω από το σχόλιό μου στο δίκτυο "Διδάσκοντας Φυσικές Επιστήμες" στις 29 Ιουλίου ( όταν οι πιο πολλοί ήταν στις παραλίες....)
"Νομίζω ότι για πρώτη φορά τα επαναληπτικά θέματα ήταν ευκολότερα της περιόδου του Μαΐου. Συγκεκριμένα στο 2ο θέμα δεν υπήρχε καμία αντίστοιχη δυσκολία με αυτή του 2γ του Μαΐου. Βέβαια τονίζω πως η δυσκολία του 2γ του Μαΐου ήταν χωρίς καμία ουσιαστική εξεταστική αξία, αφού εξέταζε μόνο ικανότητα αλγεβρικών μετασχηματισμών…..Επίσης στο 3ο δε μπορώ να φανταστώ από πού θα χαθούν μόρια, εκτός και αν δεν ξέρεις το συν(5π/6)….Για το 4ο τι να πω;;; Κλασσικά-εικονογραφημένα…..
Αναλυτικότερα:
Συνολικά τα πρώτα 2 θέματα ήταν αναμενόμενα αφού στην ίδια ακριβώς λογική υπήρξαν πολλά θέματα τις προηγούμενες περιόδους. Το μόνο ενδιαφέρον κατά τη γνώμη μου ήταν το 1-4 με το στάσιμο στη χορδή, ως ερώτημα πολλαπλής επιλογής. Έλεος πια με το Doppler, άλλη ιδέα εξέτασης δεν υπάρχει; Κάθε φορά τα ίδια;
Το πόσο πρόχειρα επιλέγονται τα θέματα φαίνεται από τη μοριοδότηση στο 2ο θέμα. Το ευκολότερο δηλαδή το 2-γ παίρνει τα περισσότερα μόρια (9). Γιατί;;;
Μα κάθε φορά το 2-γ παίρνει 9 μόρια…..
Συνεχίζεται..
Για το 3ο θέμα, τη σύνθεση ταλαντώσεων, να πω μόνο ότι εξετάζονται πολύ καλά πράξεις με τριγωνομετρικούς αριθμούς…..Η Φυσική μπορεί να περιμένει….Έχω όμως μια απορία. Για να βρεις την ταχύτητα τη στιγμή t=π/15 s χρειάζεται το συν(5π/6). Έχουν την απαίτηση να θυμάται ο υποψήφιος ότι:
συν(5π/6)=-συν(π/6);;; Τότε ας θυμάται και τις τιμές των τριγωνομετρικών αριθμών που έδιναν. Ή όλα ή τίποτα…..
Ας έρθουμε όμως στο 4ο θέμα!!! Τα αποτελέσματα F=100N, a=1 m/s^2 σας θυμίζουν κάτι; Τι ομοιότητα με το 4ο του Μαΐου!!! Θέμα κλασσικό, που κυκλοφορεί παντού, να μη δημιουργούμε ανωμαλίες…Τα α-β-γ κλασσικά-εικονογραφημένα….Πάμε στην πρωτοτυπία του δ…Ζητάνε ένα έργο, είναι ανάγκη να δίνουν και την απάντηση!!!!!
Προφανώς θα είχαν στο μυαλό τους ότι: W=Fs όπου s=2x=4m, όπου η μετατόπιση s του σημείου εφαρμογής της δύναμης F είναι διπλάσια από τη μετατόπιση x του κέντρου μάζας του κυλίνδρου, αφού η επιτάχυνση του σημείου του νήματος που ασκείται η δύναμη είναι διπλάσια της επιτάχυνσης του κέντρου μάζας του κυλίνδρου.
Μετά θα περίμεναν να γράψει ο υποψήφιος ότι η μεταβολή της μηχανικής ενέργειας ισούται με την αύξηση της κινητικής:1/2 Μυ^2+1/2 Ιω^2 και την αύξηση της δυναμικής Mgh….Οπότε ποσοτικά φθάνουμε στο ίδιο αποτέλεσμα: W=520 J
Ικανοποιημένοι ότι έτσι εξετάζουν τη φυσική σημασία του έργου….
Αν όμως κάποιος ξεκινούσε με ΘΜΚΕ στη σύνθετη κίνηση θα είχε:
ΔΚ=W(F)+W(B)+W(T)
Όμως η στατική τριβή στη σύνθετη κίνηση δεν προκαλεί μεταβολή μηχανικής ενέργειας W(T)=0 . Επίσης το έργο του βάρους είναι ίσο με το αντίθετο της μεταβολής της δυναμικής ενέργειας: W(B)=-ΔU.
Άρα: ΔΚ=W(F)-ΔU ή ΔΚ+ΔU=W(F) ή ΔΕ(μηχ)=W(F)
Δηλαδή με ένα σμπάρο, δυο τρυγόνια…και αποδείχθηκε ότι το έργο της δύναμης F ισούται με τη μεταβολή της μηχανικής ενέργειας του κυλίνδρου και πολύ εύκολα υπολογίστηκε το έργο της δύναμης F, χωρίς τον υπολογισμό της μετατόπισης του σημείου εφαρμογής της δύναμης…
Γιατί λοιπόν οι θεματοδότες ζητούν την απόδειξη του παραπάνω;;;
Μα για να προστατέψουν τους υποψήφιους από το να υπολογίσουν μόνο το περιστροφικό έργο της δύναμης F (W=FRθ=260 J) ή μόνο το λανθασμένο μεταφορικό W=Fx=260 J, όπου x=2m, η μετατόπιση του κέντρου μάζας…
Γι αυτό και ξανάλεω: Θέματα ΑΤΟΛΜΑ….."
Μετά την ανακοίνωση των βάσεων έχω να προσθέσω:
Συνεχίστε με τέτοια θέματα και ο αφανισμός των ικανών και προικισμένων μαθητών είναι
δεδομένος.....Στο Πολυτεχνείο θα μπαίνεις από την Έκθεση και όχι από Μαθηματικά-Φυσική.
Τώρα ποιους απασχολεί αυτό είναι άλλη ιστορία. Το σύστημα πάντως λειτουργεί. Αφού τα
παιδιά γράφουν από 18 και πάνω είναι όλα καλά. Τώρα αν κάποιος δεν θέλει να παπαγαλίσει
το ΑΟΔΕ και δεν του βγαίνει Έκθεση πάνω από 15, δεν πειράζει ας περάσει επαρχία......
Γιατί αν τα θέματα εισαγωγής στην τριτοβάθμια ήταν όπως έπρεπε και υπήρχε διαβάθμιση
ανάμεσα στο 19, στο 17, στο 15 και στο 12 η οποία θα βασιζόταν σε πραγματικές ικανότητες και γνώσεις, το 80% θα έγραφε κάτω από τη βάση και το καράβι θα έμπαζε νερά. Ενώ τώρα πνιγήκαμε τον Ιούλιο στους αριστούχους και το Σεπτέμβρη στην Ιατρική περνάει όποιος δεν κάνει ορθογραφικά λάθη.......
Δημοσίευση σχολίου