Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2012

Μια δοκός πάνω σε δυο κυλίνδρους.

Θέλοντας να μετακινήσουμε ένα βαρύ κιβώτιο, το τοποθετούμε πάνω σε δύο χοντρούς κορμούς δένδρου (οι οποίοι θεωρούνται κύλινδροι με ροπή αδράνειας ως προς τον άξονά τους Ι= ½ mR2) και ασκούμε στο κιβώτιο μια οριζόντια δύναμη F, όπως στο σχήμα. Το κιβώτιο δεν γλιστράει πάνω στους κορμούς, ούτε οι κορμοί στο έδαφος.
Χαρακτηρίστε ως σωστές ή λανθασμένες τις παρακάτω προτάσεις, δικαιολογώντας τις απαντήσεις σας.
i)     Η ταχύτητα του κιβωτίου είναι διπλάσια από την ταχύτητα του άξονα κάθε κορμού.
ii)    Η επιτάχυνση που αποκτά το κιβώτιο υπολογίζεται από τον 2ο νόμο του Νεύτωνα F=Μ∙α, όπου Μ η μάζα του κιβωτίου.
iii)   Η κίνηση αυτή δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί, πάνω σε λείο οριζόντιο επίπεδο.



6 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Γεια σας. Εχω μια απορια και θα ηθελα την αποψη σας. Πολλες φορες για τη Α λυκειου οταν μιλαμε για κινηση αμαξιου και βαζουμε δυναμεις , συχνα αναφερομαστε στη δυναμη απο το κινητηρα. Υπαρχει τετοια δυναμη; Η σταυτικη τριβη δεν ειναι αυτη που το κινεί; Αν σας ηταν ευκολο να μου πειτε ποιες δυναμεις ασκουνται σε ενα αμαξι κατα την εκκινηση και κατα το σταματημα για να σιγουρευτω. Ευχαριστω.

Διονύσης Μάργαρης είπε...

Δεν υπάρχει δύναμη από τον κινητήρα (και βέβαια το λέμε στην Α΄Λυκείου....) Η δύναμη που επιταχύνει ή επιβραδύνει ένα αυτοκίνητο είναι η τριβή.

Ανώνυμος είπε...

Εαν ενα αμαξι θελει να ξεκινησει προς τα δεξια η στατικη τριβη ειναι προς τα αριστερα για να το επιταχυνει στροφικά; Και το αντιθετο συμβαινει στην επιβραδυνση; και οταν κινειται με σταθερη ταχυτητα ειναι μηδεν; με μπερδευει λιγο η στατικη αποτι φαινεται . Αν μπορεσετε θα ηθελα την απαντηση σας. ευχαριστω πολυ.

Διονύσης Μάργαρης είπε...

Όταν επιταχύνεται είναι προς τα εμπρός, αλλά αν θέλεις ταυτόχρονα να στρίβει, θα υπάρχει και μια συνιστώσα της, η οποία θα παίζει το ρόλο της κεντρομόλου.

Ανώνυμος είπε...

γεια σας κυριε μαργαρη. αν μπορουσατε θα ηθελα να μου εξηγησετε τι συμβαινει οταν ενα αμαξι που κινειται κυκλικα εκτροχιαζεται και τουμπαρει;η ερωτηση μου αναφερεται κυριως στο ποτε ενα αμαξιανατρεπεται.ποιες δυναμεις καιροπεςεπιδρουν; οποτε βρειτε λιγο χρονο θα σας παρακαλούσανα δειτε το ερωτημα μου σας ευχαριστω πολυ

Διονύσης Μάργαρης είπε...

Η ανατροπή ενός σώματος σε σχέση με ροπές, είναι ένα δύσκολο θέμα, το οποίο μπορείς να βρεις εδώ.
http://dmargaris2.blogspot.gr/search?q=%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%80%CE%AE
Το αμάξι βέβαια που κάνει κυκλική κίνηση, είναι η τριβή που του την εξασφαλίζει, παίζοντας το ρόλο της κεντρομόλου.
Αν όμως η ταχύτητα ξεπεράσει κάποιο όριο, η τριβή δεν μπορεί να το συγκρατήσει και "φεύγει" από τον δρόμο, κινούμενο, σχεδόν ευθύγραμμα.