Τρίτη, 9 Ιουνίου 2009

Ενέργεια και ο μαθητής σε σύγχυση IV.

Το τέταρτο μέρος της εργασίας του Σταύρου Πρωτογεράκη.

ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ Ο ΜΠΕΡΔΕΜΕΝΟΣ ΣΠΟΥΔΑΣΤΗΣ
IV: ΜΙΑ ΣΦΑΙΡΙΚΗ (GLOBAL) ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ
John W. Jewett Jr., California State Polytechnic University, Pomona, CA
Η ενέργεια είναι κρίσιμη έννοια για την επίλυση προβλημάτων φυσικής, γίνεται ωστόσο συχνά κύρια πηγή σύγχυσης για τους σπουδαστές εάν η παρουσίασή της δεν οικοδομηθεί προσεκτικά από τον καθηγητή ή το σχολικό βιβλίο. Στα πρώτα τρία άρθρα1-3 αυτής της σειράς εξετάσαμε αρκετά ζητήματα που σχετίζονται με τη διδασκαλία εννοιών της φυσικής. Κρατήσαμε ένα μοναδικό κύριο ζήτημα γι’ αυτό το άρθρο: Την παρουσίαση της ενέργειας μέσω μιας σφαιρικής προσέγγισης. Η ενέργεια, οι ενεργειακές μεταβιβάσεις και οι ενεργειακοί μετασχηματισμοί βρίσκονται στην καρδιά κάθε διαδικασίας που πραγματοποιείται στη φυσική, χημεία, βιολογία, αστρονομία και γεωλογία. Συνεπώς, είναι χρήσιμο και εξαιρετικά διδακτικό να εξετάσουμε σφαιρικά τη φύση της ενέργειας εξ’ αρχής, όταν η ενέργεια πρωτοπαρουσιάζεται στη μηχανική.

Διαβάστε την συνέχεια από εδώ.

2 σχόλια:

Βαγγέλης Κολτσάκης είπε...

Διονύση
περιμένουμε με αγωνία και το 5ο και μετά σχολιασμό σου συνολικά για το πώς παρουσιάζεται το θέμα στα άρθρα και πώς από εμάς στο σχολείο.

Διονύσης Μάργαρης είπε...

Τι να σχολιάσω φίλε Βαγγέλη;
Οι άνθρωποι είναι πολύ μπροστά σε σχέση με εμάς!!! Αλλά ας μου επιτραπεί να κάνω δυο παρατηρήσεις.
1) Το κείμενο αναφέρεται σε διδασκαλία σε εισαγωγικό μάθημα σε Πανεπιστήμιο. Αν και το επίπεδο των προπτυχιακών τμημάτων στην Αμερική δεν φημίζονται για το ψηλό επίπεδό τους, εντούτοις να μην ξεχνάμε ότι οι φοιτητές τους έχουν ανώτερο επίπεδο από το δικό μας επίπεδο μαθητών του Λυκείου.
Έτσι θεωρώ πολύ καλό τρόπο τη σφαιρική μέθοδο παρουσίασης της ενέργειας και ουσιαστικά η εξίσωση:
ΔΚ + ΔU + ΔΕεσωτ = W + Q + TMT + TMW + TER + TET
θεωρώ ότι είναι η πιο συγκροτημένη εξίσωση που έχω συναντήσει για να εκφράσει την διατήρηση της ενέργειας.
Αλλά δεν βλέπω πώς θα μπορούσα να την διδάξω εγώ σήμερα στο Ελληνικό σχολείο...
2) Θα ήταν ευχής έργο τα παραπάνω άρθρα να διαβαστούν από τους Έλληνες εκπαιδευτικούς, ώστε να μπορέσουμε να δούμε σφαιρικότερα την ενέργεια και αυτό άσχετα από το πόσο μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε άμεσα στην διδασκαλία μας.
Ας σκεφτούμε απλά τι διδάσκουμε στα παιδιά μας μελετώντας την πλαστική κρούση.
Σύμφωνα με το σχολικό βιβλίο και την χρόνια πρακτική, διδάσκουμε για την απώλεια της μηχανικής ενέργειας που μετατρέπεται σε θερμότητα!!!
Και ας λάβουμε υπόψη ότι αυτά τα διδάσκουμε στην Γ Λυκείου, όταν τα παιδιά στην Β Τάξη έχουν διδαχτεί Θερμοδυναμική. Αλήθεια συνάδελφοι έχουν αναρωτηθεί πολλοί μαθητές σας, για την ορθότητα της παραπάνω θέσης; Αυτό βέβαια ας μας προβληματίσει στο τι τελικά μαθαίνουν οι μαθητές μας στο σημερινό σχολείο....
Τέλος να ευχαριστήσω και από τη θέση αυτή τον Σταύρο Πρωτογεράκη ο οποίος μας πρόσφερε αυτήν την σειρά των άρθρων, τα οποία πέφτουν στο ξερό άνυδρο χώμα της Ελληνικής πραγματικότητας. Πού ξέρεις μπορεί και να φυτρώσει και κάνα χορταράκι, να αλλάξει και λίγο και η απόχρωση του τοπίου...