Από τον Θοδωρή Παπασγουρίδη πήρα ένα κείμενο, πάνω στις φθίνουσες ταλαντώσεις που στηρίζεται στο Βιβλίο του Θρασύβουλου Μαχαίρα «Λάθη του σχολικού βιβλίου Φυσικής Κατεύθυνσης της Γ Λυκείου».
Πριν το δώσω για μελέτη, ήθελα να ξεκαθαρίσουμε μερικά πράγματα, γιατί μάλλον πολύ εύκολα οδηγούμαστε σε παρεξηγήσεις. Μερικά ερωτήματα που μπαίνουν, άλλοτε καλοπροαίρετα και άλλοτε όχι.
· Δηλαδή θα πρέπει να διδάξουμε διαφορικές εξισώσεις στα παιδιά του Λυκείου;
· Γιατί ασχολείσθε τόσο με τις φθίνουσες;
· Τι σας έχει πιάσει να βγάλετε λάθη στο σχολικό βιβλίο;
· Νομίζω ότι καλά το βάζει το θέμα το σχολικό, ασχολείται με εύκολα πράγματα, δεν μπαίνει σε λεπτομέρειες, γιατί τόση μανία με το θέμα;
Πρώτα-πρώτα το βασικό:
Δεν ζητάει κανείς να διδάξουμε διαφορικές στους μαθητές. Δεν ζητάει κανείς να βάλουμε μαθηματικά στη μελέτη μας. Ίσα-ίσα ο Μαχαίρας στο βιβλίο του προτείνει να φύγει και η εξίσωση Α=Α0∙e-Λt, αφού δεν είναι το πλάτος της ταλάντωσης και πάνω εκεί κτίζονται ασκήσεις που μπερδεύουν τα παιδιά και η διδασκαλία να γίνει μόνο με ποιοτικά χαρακτηριστικά της κίνησης.
Η ανάδειξη του λάθους έχει τρεις στόχους:
Α) Πίεση προς το ΥΠΕΠΘ για διόρθωση του βιβλίου, ώστε να μην διδάσκουμε λάθος πράγματα στους μαθητές μας.Β) Να υποχρεώσει όσους γράφουν εξωσχολικά βοηθήματα για μαθητές, να είναι προσεκτικοί στο περιεχόμενο των βιβλίων τους και να μην οδηγούνται με αφορμή την παραπάνω εξίσωση, σε εξεζητημένα θέματα, που δεν είναι Φυσική και είναι ΚΑΙ λάθος. Για παράδειγμα τι σχέση έχει η εξίσωση αυτή με την εξίσωση Ν=Ν0∙e-Λt, ώστε να μεταφέρουμε το χρόνο υποδιπλασιασμού της ραδιενεργού διάσπασης, στις φθίνουσες ταλαντώσεις;Γ) Ο Καθηγητής που διδάσκει ένα μάθημα πρέπει να είναι γνώστης του αντικειμένου. Και μετά να αποφασίσει τι και πώς πρέπει να το διδάξει. Αν ξέρει ότι κάτι δεν στέκει επιστημονικά, θα είναι προσεκτικός στη διδασκαλία του. Είναι άλλο πράγμα να λες ότι η παραπάνω εξίσωση δίνει το πλάτος στην φθίνουσα ταλάντωση και άλλο πράγμα να λες, ότι στην περίπτωση που έχουμε πολύ-πολύ μικρή απόσβεση, μπορούμε να προσεγγίσουμε το πλάτος με την εξίσωση αυτή.
Σε τελευταία ανάλυση ας έχουμε την διάθεση να ακούσουμε τι έχει να μας πει κάποιος συνάδελφος, ο οποίος έχει μελετήσει σε βάθος ένα θέμα, πριν τρέξουμε να ρίξουμε το ανάθεμα, για κάτι που τελικά… δεν γνωρίζουμε.
Και τώρα διαβάστε το πρώτο μέρος της μελέτης.-------------------------
Ξεκινώ με ένα απόσπασμα από κείμενο του Θρασύβουλου Κων. Μαχαίρα σε mail που είχα την τύχη να ανταλλάξω μαζί του:Πιστεύω ότι ένας Φυσικός που διδάσκει σε Λύκειο, πρέπει να ξέρει ακριβώς το φαινόμενο και τη θεωρητική του κάλυψη ώστε ο ίδιος να κρίνει τα όρια των προσεγγίσεων, τις αποκλίσεις από το σωστό και να επανατοποθετήσει την αποκλειστική του ευθύνη στον τρόπο παρουσίασης, επιλογής ασκήσεων και λέξεων που θα χρησιμοποιήσει απαλύνοντας τις όποιες ελλείψεις του σχολικού και των φροντιστηριακών βιβλίων. Όχι καταργώντας το σχολικό, αλλά προφυλάσσοντας τον εαυτό του και τους μαθητές του από ασκησιολογικούς εκτροχιασμούς.
Ας δούμε πιο αναλυτικά τη
ΦΘΙΝΟΥΣΑ ΤΑΛΑΝΤΩΣΗ
Αν σ΄ένα μονοδιάστατο αρμονικό ταλαντωτή, εξασκηθεί κατά τη διεύθυνση της κίνησής του, δύναμη τριβής της μορφής F΄=-bυ, τότε η εξίσωση κίνησης x(t) του ταλαντωτή θα πληροί τον 2ο Νόμο Newton:
Η διαφορική εξίσωση (2) είναι γραμμική ομογενής 2ας τάξεως και έχει ως λύσεις τρεις τελείως διαφορετικές συναρτήσεις, ανάλογα με τη σχέση που υπάρχει μεταξύ των παραμέτρων D, b και m .
Δηλαδή ανάλογα με τη σχέση που υπάρχει μεταξύ των τριών παραπάνω παραμέτρων το κινητό είναι δυνατό να εκτελέσει τρεις διαφορετικές κινήσεις που περιγράφονται από τρεις διαφορετικές εξισώσεις κίνησης.
Συγκεκριμένα:
1) Όταν b2 > 4Dm, δηλαδή όταν Λ >ω, λέμε ότι έχουμε ισχυρή απόσβεση και η εξίσωση κίνησης είναι
2) Όταν b2 = 4Dm, δηλαδή όταν Λ = ω, λέμε ότι έχουμε κρίσιμη απόσβεση και η εξίσωση κίνησης είναι
x(t)=e-Λt(C3+C4∙t) (2.β)
όπου C3 και C4 είναι πραγματικοί αριθμοί.3) Όταν 0<b2 < 4Dm, δηλαδή όταν 0< Λ < ω, λέμε ότι έχουμε ασθενή απόσβεση και η εξίσωση κίνησης είναι
όπου χ0 και υ0 η αρχική θέση και αρχική ταχύτητα του κινητού.
Σε κάθε μία από τις παραπάνω τρεις εξισώσεις κίνησης πρέπει να υπάρχουν οπωσδήποτε δύο σταθερές. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι αποτελούν λύση γραμμικής διαφορικής 2ας τάξεως. Οι σταθερές αυτές C1, C2, C3, C4, Α0 και φ προσδιορίζονται από τις αρχικές συνθήκες του προβλήματος, δηλαδή από την αρχική θέση και αρχική ταχύτητα του κινητού.
Από τα τρία είδη κινήσεων που μπορεί να επιβάλλει η F΄=-bυ, μόνο εκείνο της ασθενούς απόσβεσης είναι ταλάντωση. Και αυτό εφόσον επαναπροσδιοριστούν κάποιες έννοιες .... Συνεπώς ο όρος φθίνουσα ταλάντωση μπορεί και πρέπει να αποδίδεται μόνο στην κίνηση όπου έχουμε ασθενή απόσβεση.
Οι άλλες δύο κινήσεις (η ισχυρή και η κρίσιμη απόσβεση) είναι απλώς ευθύγραμμες κινήσεις και δεν προσφέρει ίσως τίποτε να τις λέμε απεριοδικές. Είπαμε ποτέ την ευθ. ομαλά επιταχυνόμενη κίνηση απεριοδική;
Συνέχεια…Δείτε και μια απόδειξη που μου έστειλε ο Σταύρος ο Λέτης, για το πλάτος από εδώ.
21 σχόλια:
Θοδωρή σ' ευχαριστώ για το κόπο που έκανες να μας ενηνερώσεις για τα γραφόμενα στο βιβλίο του κ. Μαχαίρα το οποίο δεν πρόλαβα να προμηθευτώ.
Φυσικά να δώσω πολλά συγχαρητήρια στον κ. Μαχαίρα για την άψογη παρουσίαση του θέματος.
Διαβάζοντας τις απόψεις του κ. Μαχαίρα ξεκαθάρισα τι συμβαίνει στη φθίνουσα ταλάντωση και τώρα θα διδάσκω καλύτερα αυτό το κομμάτι του θλίβερού βιβλίου της Γ' Λυκείου.
Να αναφέρω ότι εμένα δεν με πειράζει αν ως "πλάτος" θεωρήσω εκείνο το άλλο ή το παρα-άλλο!!!
Σημασία έχει ότι κανένα σημείο της περιβάλλουσας δεν συμπίπτει με κάποια ακραία θέση όπου η ταχύτητα στιγμιαία μηδενίζεται.
Η γνώμη μου είναι ότι επειδή ο κ. Μαχαίρας "έβαλε τα γυαλιά" σε "πολλούς" έχουμε αντιδράσεις...
ΥΓ1.
Θοδωρή περιμένω τη συνέχεια.
ΥΓ2.
Διονύση χαμογέλασα όταν διάβασα "περί πίεσης στο υπουργείο".
Νίκο τι είπε ο λαγός στο λιοντάρι;
Λέμε και καμιά μ... να περάσει η ώρα...
Νίκο καλησπέρα,
Ευτυχώς που υπάρχουν άνθρωποι σαν εσένα, που καταλαβαίνουν τι διαβάζουν….
Η ουσία είναι αυτό που συμπυκνώνεις σε μια φράση: «Σημασία έχει ότι κανένα σημείο της περιβάλλουσας δεν συμπίπτει με κάποια ακραία θέση όπου η ταχύτητα στιγμιαία μηδενίζεται….»
Να το πω και διαφορετικά: Διακόσια Μ.Ι.Τ να φέρουμε, ακρότατο πάνω στην περιβάλλουσα που λέγαμε για πλάτος, δε θα φέρουμε…..
Τόσο δύσκολο είναι;;; να καταλάβουμε τι κάθισε και απόδειξε αυτός ο άνθρωπος…..Λίγος σεβασμός δε βλάπτει…
Το λέω και το υπογράφω: Αντίστοιχη μελέτη με αυτή του Μαχαίρα στη φθίνουσα δε πιστεύω ότι έχει ξαναγίνει. Είναι διατριβή εφάμιλλη διδακτορικού…. Και μιλάω για σοβαρό διδακτορικό με μαθηματικά βαρβάτα….
Και όχι … φρου-φρου και αρώματα….
Επειδή δηλαδή είναι καθηγητής σε δημόσιο σχολείο του Πηλίου και όχι μεγαλο…….
Ας μη πω παραπάνω, θα παρεξηγηθώ….
Σταύρο κάνεις μπάνια στη Ρόδο;;; Το βιβλίο ξέρω ότι το έχεις πάρει…Θα ήθελα τη γνώμη σου.
Η δεύτερη ανάρτηση θα ανέβει αύριο. Κάτι μαζέματα θέλει και δεν υπάρχει χρόνος… Αυτό που προσπαθώ στο έλλειμμα χρόνου μου να κάνω, το οφείλω στους μαθητές μου που τουλάχιστον 5 χρόνια τους δίδαξα λάθος τη φθίνουσα....Λέω 5 χρόνια και όχι παραπάνω διότι η ασκησιομανία στη φθίνουσα ξεκίνησε κάπου το 2004, όταν κάποιοι προσπάθησαν χωρίς να το ψάξουν να δώσουν ασκησιολογία σε "παρθένα" κομμάτια της ύλης και αναγκάστηκα να ακολουθήσω, χωρίς να ψάξω και εγώ ιδιαίτερα, το ομολογώ...
Για αυτό και έχω σοκαριστεί.....
Καλό μεσημέρι
Θοδωρής Παπασγουρίδης
Θοδωρή μπάνια λίγα προς το παρόν. Πολλή δουλειά ακόμα. Θα συμφωνήσω μαζί σου για τις φθίνουσες ταλαντώσεις. Η παρουσίαση του κ. Μαχαίρα είναι ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ και του έστειλα e-mail εδώ και αρκετές ημέρες. Και για μένα ήταν σοκ η διαπίστωση ότι άλλα είναι τα σημεία επαφής και άλλα του πλάτους. Ήταν τέτοιο σοκ που, αν και έβλεπα την απόδειξη,δεν μπορούσα να το πιστέψω. Έκανα με το GRAPHMATICA τις γραφικές παραστάσεις... Και δεν ήταν το μόνο λάθος μου...
Να προσθέσω ότι εκείνο που με λυπεί και με ανυσηχεί είναι ότι αντί να πούμε ΟΛΟΙ, "Μπράβο Μαχαίρα για το τεράστιο κόπο που έκανες ώστε να μας προσφέρεις μια εργασία υψηλού επιπέδου που όμοια της δεν έχουμε ξαναδεί", διαβάζω παρατηρήσεις για το αν θα ονομάσουμε πλάτος εκείνο ή το άλλο και ανεβαίνουν video με υποδεέστερες παρουσιάσεις του φαινομένου.
Τόσο δύσκολο είναι να υποκλιθούμε στην ανωτερότητα του συναδέλφου μας και να αξιοποιήσουμε αυτό που μας προσφέρει ώστε να γίνουμε καλύτεροι;
Θοδωρή στις επόμενες αναρτήσεις, πρόσεξε μη κάνεις λάθος σε κάποιο τόνο διότι μπορεί να θεωρηθεί αφορμή για νέες συζητήσεις περί της ορθότητας ή μη των απόψεων του κ. Μαχαίρα.
Δεν γράφω κάτι άλλο διότι θα γίνω αγενής και θα με "φάει" η λογοκρισία του Διονύση!!!
Πραγματικά πρέπει να δώσουμε τα εύσημα -και ένα μεγάλω ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ βεβαια- όλοι μας στον κ.Μαχαίρα για την τόσο άψογη προσέγγιση του φαινομένου.
Εχω "σοκαριστεί" και εγώ με το γεγονός πως εδώ και χρόνια διδάσκω λάθος την φθίνουσα ταλάντωση.Μάλιστα σε μια άσκηση μου με φθίνουσες που είχε αναρτήσει ο κ. Μάργαρης είναι σε λάθος κατεύθυνση και συμβαδίζει με το πνεύμα πολλών βοηθημάτων.Τουλάχιστον έδωσα -ελπίζω- την αφορμή για να ξεκινήσει αυτο το θέμα.
Τόσες μέρες παρακολουθώ με μεγάλη προσύλωση τις αναρτήσεις και προσπαθώ να βρώ σε ολα τα πανεπιστημ. βιβλία κάτι ανάλογο, αλλά τίποτα...
Θοδωρή περιμένουμε και τις επόμενες αναρτήσεις με αγωνία...
ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΠΙΣΤΕΥΩ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΕΞΗΣ:
ΑΠΟ ΔΩ ΚΑΙ ΠΕΡΑ ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ;
ΤΙ ΔΙΔΑΣΚΟΥΜΕ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ;
Κων/νε σύμφωνα με το α) της σελ. 19 του σχολικού βιβλίου:
Η περίοδος, για ορισμένη τιμή της σταθεράς b, διατηρείται σταθερή και ανεξάρτητη από το πλάτος (σχ.1.20β). Όταν η σταθερά b μεγαλώνει το πλάτος της ταλάντωσης μειώνεται πιο γρήγορα (σχ.1.20γ) και η περίοδος παρουσιάζει μια μικρή αύξηση που στα πλαίσια αυτού του βιβλίου θεωρείται αμελητέα.
στηριζόμενοι στο αμελητέα μπορούμε να λέμε στα παιδιά ότι για πολύ μικρό b ή πιο σωστά αν το b^2 είναι πολύ πιο μικρό από το γινόμενο 4Dm ισχύει προσεγγιστικά o τύπος του πλάτους Α0e^-Λt.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Νομίζω οτι το "όποιος έχει τη μύγα μυγιάζεται" με την καλή έννοια του όρου ισχύει για την περίπτωσή μου. Θεωρώ απαράδεκτους τους υπαινιγμούς προς το πρόσωπό μου, γιατί εμένα φωτογραφίζετε με το να λέτε "Μ.Ι.Τ." και "ανεβάζω" βίντεο κ.ο.κ. και άλλα ηχηρά παρόμοια. Ναι, εγώ έκανα όλ' αυτά, και βέβαια όχι για να μειώσω το κύρος του συνάδελφου Μαχαίρα, αλλά για πληρέστερη ενημέρωση. Αν είχα το βιβλίο του συνάδελφου κ. Μαχαίρα, θα το τιμούσα δεόντως και δεν θα έψαχνα να βρω πηγές, αυτές τις πενιχρές του διαδικτύου, ή μάλλον θα έψαχνα με αφορμή το βιβλίο του και για πληρέστερη ενημέρωσή μου. Γιατί προφανως και εγώ δίδασκα λάθος, χωρίς πολύ ψάξιμο. Αυτό δεν με τιμά βέβαια: "Στερνή μου γνώση". Δυστυχώς το βιβλίο κυκλοφόρησε σε κλειστό κύκλο και ψάχνουμε να βρούμε τι γράφει μέσα από τις αναρτήσεις σας. Τους Αποστόλους που γράφουνε για τη διδασκαλία του Χριστού μου θυμίζει: Δεν ξέρουμε ακριβώς τι είπε ο Χριστός, αλλά τα "μάθαμε" από άλλους. Δεν κάθομαι να κάνω αναρτήσεις και να ορίζω πράγματα κατά βούλησιν, γιατί δεν ξέρω τι έχει γραφεί συνολικά για το θέμα. Εσείς ξέρετε; Και αν κάθομαι και διαβάζω τις αναρτήσεις εδώ και στο ning του Β.Κ. και Γ.Π., το κάνω από επιστημονικό ενδιαφέρον, για ενημέρωση μου και μόνο και για τους λόγους που αναφέρατε οτι ισχύουν και γίνεται η συζήτηση αυτή. Αν δεν σας αρέσει να παρακολουθείτε βίντεο από το ΜΙΤ, απλά μην το κάνετε. Δεν θα χάσει το ΜΙΤ απ' αυτό. Δεν μας χρειάζεται εξάλλου. Αν νομίζετε οτι μειώνεται το κύρος του συναδέλφου απ' αυτά ή από άλλες πηγές που έχουν ασχοληθεί με το θέμα, πάλι εσείς τον μειώνετε με την στάση σας. Προφανώς ο ίδιος δεν θα το ήθελε. Δεν θα τολμούσα να γράψω οτι έκανα "ανακάλυψη", αν ήξερα τι έχει γραφεί για το θέμα παγκοσμίως. Και δεν θα έκανα αναρτήσεις με διαπραγμάτευση ενός θέματος, αν δεν είχα εξαντλήσει την βιβλιογραφία, συνολικά, βιβλία και περιοδικά. Και για να τελειώσω: Ο καθένας μπορεί να ορίζει το κάθετί όπως νομίζει, ακόμα και να κάνει το διδακτορικό του μ' αυτό. Αρκεί να έχει την συμφωνία και συναίνεση της επιστημονικής κοινότητας. Και δεν είμαστε μόνο εμείς, εδώ στην Ελλάδα, οι μόνοι που ασχολήθηκαν με τις φθίνουσες. Αν δεν έχουμε πλήρη και σφαιρική ενημέρωση για το τι έχει μέχρι τώρα γραφτεί και δημοσιευτεί σε έγκυρα και σοβαρά περιοδικά κάνουμε εικασίες για ορισμούς, νόμους κλπ., λες και εδώ, εμείς εδώ την Ελλάδα ανακαλύψαμε ξαφνικά οτι η Γη κινείται. Το βρίσκω ολίγον επαρχιώτικο, αν και από είμαι απο επαρχία και είμαι περήφανος γι' αυτό. Αυτό προσπαθώ να αποφύγω ψάχνοντας για πηγές. Οσες μπορώ: Γιατί οι περισσότερες βρίσκονται σε περιοδικά στα οποία δεν έχω πρόσβαση, απλά μια περίληψη βρίσκω και πρέπει να είμαι συνδρομητής για να δω το πλήρες κείμενο. Δεν είμαι φωστήρας, δεν ξέρω Φυσική παραπάνω από κανέναν σας, απλά την άγνοιά μου θέλω να καλύψω. Και για να τελειώσω: Οταν γράφουμε κάτι που προχωράει την Επιστήμη, που δεν έχει δημοσιευτεί πουθενά, που τέλος πάντων είναι πρωτότυπο, υπάρχουν τα επιστημονικά περιοδικά που κρίνονται από επιστήμονες περιωπής, Νομπελίστες πιθανόν, δηλ. ακολουθούμε την γνωστή επιστημονική δεοντολογία: ΑΠΟΣΤΕΛΛΟΥΜΕ ΤΗΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΜΑΣ εκεί για να κριθεί και αν πάρει το "τυπωθήτω" να δημοσιευτεί. Μαζί μ' αυτή συμπεριλαμβάνουμε όλες τις σχετικές βιβλιογραφικές αναφορές ως γνωστόν. Έτσι δουλεύει σήμερα η επιστήμη. Και βέβαια δεν αναφέρομαι στον συναδ. κ. Μαχαίρα, που απ' ότι κατάλαβα είναι λιγότερο "φανατικός" από τους "οπαδούς" του. Και φυσικά δεν συγκαταλεγω τον εαυτό μου στους "αντιπάλους" του. Η ένστασή μου είναι στο οτι προτίμησε το βιβλίο να κυκλοφορήσει σε στενό κύκλο, ώστε να μην έχουμε άλλο τρόπο να μάθουμε γι' αυτό παρά μόνο από σκόρπιες αναρτήσεις. Σήμερα τουλάχιστον, αυτό δεν είναι αποδεκτό για καθαρά δεοντολογικούς λόγους. Μακάρι κάποιος από του γνωστούς εκδοτικούς οίκους, που τόσα και τόσα βγάζουν αβασάνιστα, να το τιμήσει δεόντως, έτσι ώστε να μην παίζουμε το κρυφτό σήμερα, στον 21ο αιώνα, λες και είμαστε στην εποχή του Κοπέρνικου.
Κύριε Ναστόπουλε η αναφορά μου περί video αφορούσε την τη πολύ καλή διάλεξη του καθ. του ΜΙΤ Walter Lewin από την οποία δεν έμαθα κάτι καινούργιο σε αντίθεση με τη παρουσίαση της απόψης του κ. Μαχαίρα μέσω της 1ης ανάρτησης του κ. Παπασγουρίδη από την οποία ωφελήθηκα διότι κατάλαβα τι συμβαίνει στη φθίνουσα ταλάντωση.
Άρα για μένα η διάλεξη ήταν υποδεέστερη όσον αφορά την ωφέλεια από την ανάρτηση. Δεν θεωρώ ότι έγραψα κάτι προσβλητικό. Αν πάλι νομίζεται ότι σας πρόσβαλα, ζητώ τη συγγνώμη σας.
Δεν ισχυρίζομαι ότι ο κ. Μαχαίρας είναι ο μόνος άνθρωπος που έχει ασχοληθεί με τη φθίνουσα ταλάντωση. Ισχυρίζομαι όμως ότι εγώ και πάρα πολλοί έλληνες φυσικοί μάθαμε τη φθίνουσα ταλάντωση όχι από επίσημα βιβλία και επίσημες δημοσιεύσεις αλλά από τον απλό και ταπεινό κ. Μαχαίρα τον οποίο ούτε γνωρίζω ούτε είμαι οπαδός του ούτε έχω το βιβλίο του.
Μια που τό έφερε η κουβέντα μετρήστε πόσες επίσημες βούλες και υπογραφές έχει το βιβλίο της Γ' Λυκείου που διδάσκουμε.
Το υλικό που δίνει ο Θοδωρής στη 1η ανάρτηση νομίζω ότι είναι αρκετό για κάποιον σαν εσάς που γνωρίζει καλά μαθηματικά να καταλήξει στα σωστά συμπεράσματα κάνοντας τους ανάλογους υπολογισμούς.
Επειδή το βιβλίο κυκλοφορεί σε λίγα αντίτυπα ο Θοδωρής με τις αναρτήσεις του προσπαθεί να μας ενημερώσει με προσωπικό κόπο. Αξίζει νομίζω ένα ευχαριστώ.
Γράφετε:
"οτι προτίμησε το βιβλίο να κυκλοφορήσει σε στενό κύκλο".
Τον ρωτήσατε και σας το είπε ή μήπως είναι δικό σας αυθαίρετο συμπέρασμα;
Σε αυτό μόνο ο ίδιος μπορεί να μας απαντήσει.
Εγώ πάντως πιστεύω χωρίς να είμαι σίγουρος ότι δεν είχε χρήματα. Άλλωστε το Λύκειο που εργάζεται διακινεί το βιβλίο και όχι ο ίδιος.
Αυτά για τους εκδοτικούς οίκους τι τα γράφετε αφού γνωρίζετε τι συμβαίνει με αυτούς!!!
Δεν έχω να προσθέσω κάτι άλλο εκτός από το ότι οι απόψεις του κ. Μαχαίρα θα βρίσκονται αναρτημένες εδώ για όποιον ενδιαφέρεται να τις μάθει. Αν κάποιος έχει διαφωνία παρακαλώ να τη δούμε εδώ επώνυμα σε μορφή ανάρτησης ώστε να απαντήσει ο κ. Μαχαίρας.
Αν κάποιος θέλει οπωσδήποτε το βιβλίο για να απαντήσει νομίζω ότι θα βρεθεί τρόπος να το αποκτήσει.
Καλό ξημέρωμα.
Αγαπητε φίλε κ. Θοδωρή (δεν μ' αρέσουν τα κ. εδώ, αλλά αφού θέλετε...)
Δεν είναι κακό να εκτιμάς τη δουλειά ενός συναδέλφου και μάλιστα τόσο καλή, όσο φαίνεται οτι είναι. Το να παραθέτω το βίντεο του Walter Lewin είναι για δύο λόγους: Πρώτον, γιατί θεωρώ οτι είναι από τους κορυφαίους "δάσκαλους Φυσικής" (επιμένω στο "δάσκαλος"), και, όπως είπε σε μια διάλεξή του το μυστικό είναι oti για να μείνει κάτι στους φοιτητές του, είναι να κάνει το μάθημα όσο γίνεται πιο εντυπωσιακό, καμιά φορά φτάνοντας στα άκρα (π.χ. ανάβοντας τσιγάρα για να δείξει τη διάχυση του φωτός ή ανεβαίνοντας σε σκάλες, στην ηλικία του, με κίνδυνο να γκρεμοτσακιστεί και να μείνει στον τόπο, ή ακόμα για να δείξει τη ανεξαρτησία της περιόδου του εκκρεμούς από τη μάζα να κρεμιέται να καβαλάει το εκκρεμές!), πράγματα που λίγοι από μας τα κάνουν. Αυτό μέσα στη σοβαροφάνεια που μας διακρίνει, λίγοι το κάνουμε. Έχει πολλούς φαν, ακόμα και στο Facebook. Είναι επίσης σε μια ηλικία που οι περσότεροι από μας θα πίνουμε χαμομήλι. Επίσης είναι καταδεκτικός: Δυο φορές του έστειλα e-mail και μου απάντησε αμέσως, φωτίζοντας με σε κάποιες απορίες.
Δεύτερος λόγος είναι οτι οι γνώσεις του καλύπτουν τόσο ευρύ φάσμα της Φυσικής, αν και ερευνητικά ασχολήθηκε με την Αστροφυσική των ακτίνων Χ.
Και φυσικά το ΜΙΤ είναι ΜΙΤ, έτσι δεν είναι; Δεν γίνεται κάποιος καθηγητής εκεί χωρίς να αξίζει.
Το άλλο ζήτημα: Καλές είναι δημοσιεύσεις στα blog, αλλά πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί για ό,τι δημοσιεύουμε. Βέβαια το λάθος εδώ είναι ανέξοδο. Καμιά φορά όμως όχι, ειδικά όταν αφορά τις Πανελλαδικές. Το ότι ο συνάδελφος κ. Μαχαίρας τόλμησε να "δει" τα αυτονόητα και να τα γράψει είναι προς τιμή του. Το τι γράφει ακριβώς, πώς το τεκμηριώνει, πού στηρίζεται, ποιές βιβλιογραφικές παραπομπές έχει, όλ' αυτά με απασχολούν και ο μόνος τρόπος για να το μάθω είναι όχι μέσω διαφόρων αναρτήσεων εδώ και εκεί αποσπασματικά, αλλά με το ίδιο το βιβλίο, που δυστυχώς δεν έχω. Μακάρι να το βρω. Να ψάξω και το θέμα καλύτερα, να αναζητήσω και αλλού βιβλιγραφικές παραπομπές, να ρωτήσω, να το σκεφτώ, και τελικά να αποφασίσω τι θα διδάξω του χρόνου και πώς. Γι' αυτό προτείνω, εφόσον δεν διατίθεται ή σκοπεύει να το διαθέσει ο συγγραφέας του εμπορικά: Να το σκανάρει κάποιος και να το αναρτήσει σε ένα blog, εδώ ίσως είναι ο κατάλληλος χώρος. Αν δεν του κάνει κόπο, βέβαια.
Κύριε Ναστόπουλε,
Επιτρέψτε μου το Κύριε μια και αφού δε γνωριζόμαστε επιβάλλεται να σας προσφωνώ με το επίθετό σας. Αν ήμασταν γνωστοί η προσφώνηση θα περιοριζόταν στο μικρό όνομα (Στέργιος) οπότε το κύριε ή είναι πλεονασμός ή ειρωνεία…
Δικαίωμά σας να ανατρέξετε σε όσες πηγές θέλετε και θεωρείτε έγκυρες. Ωραία και τα video. Όμως μετά την ανάρτηση στις 30/6 και την επαρκή πληροφορία που αυτή παρείχε για τις περιβάλλουσες και τις ακρότατες θέσεις, θεωρώ ότι οποιοσδήποτε γνωρίζει στοιχειώδη μαθηματικά ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΑΒΑΣΕ θα έπρεπε να είναι λίγο προσεκτικότερος στα σχόλιά του.
Παραθέτω δικό σας σχόλιο και την ημερομηνία δημοσίευσης:
Απάντηση από τον/την Stergios Nastopoulos στις 1 Ιούλιος 2009 στις 14:58
"H "αβαρία" που κάνουμε είναι οτι θεωρούμε το πλάτος σταθερό σε μια πλήρη ταλάντωση, το κάνουν πολλές ασκήσεις αυτό και υπονοείται στη θεωρία, έτσι δεν είναι; Αυτό δεν είναι και πολύ λάθος, αν θεωρήσουμε οτι η απόσβεση δεν είναι μεγάλη. Η συνάρτηση Αν=Αο.e^(-Λt) είναι συνεχής όμως, αρα...Αν αποφασίσουμε (όλοι) οτι η συνάρτηση ισχύει για κάθε t και εκφράζει το πλάτος στη δεδομένη χρονική στιγμή, αν η ταλάντωση ήταν αμείωτη, τότε κανένα πρόβλημα. Αλλιώς πρέπει, κατά τη γνώμη μου, στις ασκήσεις να δίνεται οτι η φθίνουσα έχει μικρή απόσβεση, οπότε θεωρούμε σε χρόνο Τ το πλάτος είναι σταθερό, άρα το t=nT, n=1,2,3,... Αλλο πράγμα βέβαια, όταν έχουμε μη περιοδική κίνηση. Τότε ποιο υπονοούμε σαν πλάτος; Είναι βέβαια τετριμένη περίπτωση..."
Δηλαδή κύριε Ναστόπουλε, αυτό είναι το συμπέρασμα που βγαίνει από την ανάρτηση;;;;
Το πόσο εκτιμήσατε το περιεχόμενο της ανάρτησης φαίνεται και από τα επόμενα σχόλιά σας:
"...Εκεί ακριβώς αρχίζουν «να παίζουν τα όργανα». Μ’ αυτό εννοώ το ξετίναγμα του σχολικού και των συναφών βοηθημάτων. Συγγνώμη, αλλά μάλλον σχολαστικισμό το βρίσκω. Θα μπορύσαν/αμε να πούμε απλά οτι θεωρούμε την απόσβεση μικρή ή κάτι παρεμφερές και να ξεμπερδεύαμε. Εξ άλλου αυτό υπονοείται, όταν π.χ. ζητάει το πλάτος μετά από ν ταλαντώσεις κλπ ...." (1/7……23.46)
"...Επειδή μ' αρέσει "η επίκλιση στην αυθεντία" για πράγματα, που βέβαια δεν είμαστε οι πρώτοι που ανακαλύψαμε, και μάλιστα από ένα δάσκαλο που θαυμάζω, τον καθηγητή του MIT Walter Lewin, ο οποίος μου έκανε την τιμή να μου απαντήσει σε μία μερα μόνο(!), δείτε τι μου έδωσε σαν απάντηση σε κάποιες ερωτήσεις που έστειλα για το επίμαχο θέμα:..." (2/7……9.25 PM)
Στη συνέχεια φαίνεται να τροποποιείτε λίγο τη θέση σας:
"Συνάδελφε Νίκο Ανδρεάδη,
Μα πάντα "αεί διδασκόμενοι" είμαστε, από εκλεκτούς συναδέλφους όπως ο κ. Διονύσης Μάργαρης και ο κ. Μαχαίρας, το βιβλίο του οποίου δεν έχω, μιας και κυκλοφορεί σε ελάχιστα αντιτυπα (κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε να πάρει όσο γίνεται περισσότερη δημοσιότητα). Δεν κάνει κακό να ψάχνουμε. Δεν προσπαθείται να διαψευστούν οι συνάδελφοι. Το ότι έβαλαν οι παραπάνω και άλλοι τόσοι ίσως τους Φυσικούς να σκεφτούνε/με για πράγματα που μέσα στην τύρβη και τη φούρια μας "να βγει" η ύλη, να δούμε κι άλλες ασκήσεις και παρόμοια, σε πράγματα που τα έχουμε μπροστά μας, αλλά "δεν τα βλέπουμε" (είμαστε οι μοναδικοί άραγε στην Επιστήμη;) είναι και η πιο πολύτιμη προσφορά τους. Από 'κει και πέρα το όφελος είναι οτι γινόμαστε καλύτεροι δάσκαλοι, γιατι αυτό είμαστε στην πραγματικότητα...."
( 3/7…….2.19 ΑΜ)
Συνεχίζεται..
Όσο για το παρακάτω:
"...Τους Αποστόλους που γράφουνε για τη διδασκαλία του Χριστού μου θυμίζει: Δεν ξέρουμε ακριβώς τι είπε ο Χριστός, αλλά τα "μάθαμε" από άλλους..."
Αν είστε θρησκευόμενος με τιμά. Στην αντίθετη περίπτωση μόνο ως ειρωνεία μπορώ να το εκλάβω και ειλικρινά δε μου αρέσει….
"...Αν νομίζετε οτι μειώνεται το κύρος του συναδέλφου απ' αυτά ή από άλλες πηγές που έχουν ασχοληθεί με το θέμα, πάλι εσείς τον μειώνετε με την στάση σας..."
Ειλικρινά έτσι νομίζετε;;;
"...Και δεν θα έκανα αναρτήσεις με διαπραγμάτευση ενός θέματος, αν δεν είχα εξαντλήσει την βιβλιογραφία, συνολικά, βιβλία και περιοδικά..."
Το εννοείτε αυτό που λέτε;;;
"...Αν δεν έχουμε πλήρη και σφαιρική ενημέρωση για το τι έχει μέχρι τώρα γραφτεί και δημοσιευτεί σε έγκυρα και σοβαρά περιοδικά κάνουμε εικασίες για ορισμούς, νόμους κλπ., λες και εδώ, εμείς εδώ την Ελλάδα ανακαλύψαμε ξαφνικά οτι η Γη κινείται. Το βρίσκω ολίγον επαρχιώτικο, αν και από είμαι απο επαρχία και είμαι περήφανος γι' αυτό...."
Τελικά είστε περήφανος ή όχι;;;
"...Και βέβαια δεν αναφέρομαι στον συναδ. κ. Μαχαίρα, που απ' ότι κατάλαβα είναι λιγότερο "φανατικός" από τους "οπαδούς" του..."
Σας πληροφορώ ότι είμαι οπαδός ΜΟΝΟ της ΑΕΚ…..και μάλιστα φανατικός
"...Η ένστασή μου είναι στο οτι προτίμησε το βιβλίο να κυκλοφορήσει σε στενό κύκλο, ώστε να μην έχουμε άλλο τρόπο να μάθουμε γι' αυτό παρά μόνο από σκόρπιες αναρτήσεις..."
Τον ρωτήσατε και σας είπε έτσι;;;
"...Καλές είναι δημοσιεύσεις στα blog, αλλά πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί για ό,τι δημοσιεύουμε. Βέβαια το λάθος εδώ είναι ανέξοδο. Καμιά φορά όμως όχι, ειδικά όταν αφορά τις Πανελλαδικές. Το ότι ο συνάδελφος κ. Μαχαίρας τόλμησε να "δει" τα αυτονόητα και να τα γράψει είναι προς τιμή του..."
Αφού ήταν αυτονόητα, γιατί όλοι οι άλλοι δεν τα βλέπαμε;;;
Το ύφος γραφής δείχνει αυτό που είμαι: ενοχλημένος.
Θοδωρής Παπασγουρίδης
Κύριε Ναστόπουλε,
Για να διαλύσω κάθε αμφιβολία σας σχετικά με το βιβλίο μου «Λάθη κατά τη διδασκαλία Φυσικής Γ΄Λυκείου και η σοβαροφανής μεγέθυνση τους από τα εξωσχολικά ˝ βοηθήματα˝» σας λέω τούτο:
Το Λύκειο Αγριάς Μαγνησίας, σε συνεργασία με τον Σχολικό Σύμβουλο Φυσικών Μαγνησίας και Λάρισας, προγραμμάτισε ένα διετή κύκλο ομιλιών στη Μαγνησία και στη Λάρισα. Στις ομιλίες αυτές στις οποίες ήμουν κύριος ομιλητής προσπάθησα να επισημάνω τα λάθη που κάνουμε κατά τη διδασκαλία της Φυσικής και τον εκτροχιασμό που επιτελείται με τα εξωσχολικά ˝βοηθήματα˝.
Προϊόν των δύο πρώτων ομιλιών ήταν μεταξύ των άλλων και αυτό το βιβλίο.
Επειδή ούτε είχα, ούτε έχω χρήματα για να εκδώσω ένα βιβλίο, το Λύκειο αποφάσισε να το εκδώσει σε 100 αντίτυπα σε μια πρόχειρη έκδοση, αφού είχα ήδη παραιτηθεί από κάθε οικονομική απαίτηση. Το κόστος ελάχιστο για έναν εκδότη, δυσβάσταχτο όμως για ένα σχολείο που δεν έχει έσοδα.
Από τα αντίτυπα
Μερικά δόθηκαν τιμής ένεκεν σε κάποιους που εμπλέκονταν (από ένα σε 3-4 συναδέλφους με τους οποίους συνυπηρετώ στο ίδιο σχολείο, ένα στο Σχολικό Σύμβουλο, ένα σε μένα)
Ένα στάλθηκε στο ΥΠΕΠΘ και ένα στο Π.Ι. για να κρίνουν την κατάσταση.
Τρία αγόρασα εγώ για δύο τρεις φίλους
Τα υπόλοιπα πήραν διάφοροι φυσικοί, κυρίως φροντιστές, από όλη την Ελλάδα (Κρήτη, Καλαμάτα, Πρέβεζα, Θεσ/κη, Αθήνα, Μυτιλήνη, Σέρρες, Γιάννενα, Άργος κ.λ.π.) τηλεφωνώντας στο Λύκειο Αγριάς μια και αυτό είχε αναλάβει την όλη διακίνηση του βιβλίου μου
Το βιβλίο δεν διακινήθηκε σε περίεργο ˝στενό κύκλο˝ και προπάντων δε διακινήθηκε από μένα. Άνθρωποι που το πήραν είδηση (άγνωστο πως, μιας και το Σχολείο μόνο στο ΥΠΕΠΘ και στο ΠΙ το έστειλε) τηλεφώνησαν στο Λύκειο και το πήραν.
Αυτά. Προσωπικά πέρα από καμιά δεκαριά ανθρώπους, τους άλλους που έχουν αντίτυπο δεν τους ξέρω.
Θρασύβουλος Κων. Μαχαίρας
Πέρασα τρεις μέρες χωρίς υπολογιστή και Ιντερνέτ και δυστυχώς έχασα επεισόδια:-) Και το παιχνίδι "χόντρυνε". Απ' ό,τι κατάλαβα, εγώ είμαι η "πέτρα του σκανδάλου", γιατί ζητάω να βρω το βιβλίο του κ. Μαχαίρα και να μην το μαθαίνω από άλλους. Πολύ ζητάω, πράγματι! Είμαι κακός, επειδή θέλω να διασταυρώσω τις πληροφορίες, να τις σκεφτώ, να δω τι γίνεται, βρε αδερφέ, με τις φθίνουσες. Γιατί μπήκα στο χορό; Μάλλον το καλοκαίρι φταίει. Αργία, μήτηρ... Δεν ήξερα οτι θα μπλέξω έτσι. Είμαι κακός που "θαυμάζω" έναν αληθινό δάσκαλο της Φυσικής, τον Walter Lewin, και παρέθεσα ένα βίντεό του στο ning για όσους θέλουν να μάθουν γι' αυτόν, αν δεν τον ξέρουν, και τι λέει γι' αυτές. Από εκεί ξεκίνησε. Συγγνώμη, δεν θα το ξανακάνω.
Είμαι κακός ταυτόχρονα, επειδή σαν άπιστος Θωμάς "θέλω να βάλω το χέρι μου επι τον τύπον των ήλων" (όχι, συνάδελφε, δεν είμαι τόσο θρησκευόμενος, αλλά κι αν ήμουνα, τι πειράζει;) και προσπαθώ να "σώσω τα φαινόμενα", τους υπάρχοντες ορισμούς. Μπορεί να κάνω και λάθος. Στο τέλος ο Γαλιλαίος νίκησε, ως γνωστόν, Διονύση, ας παίξω το ρόλο του Αριστοτελικού:-). Το πλάτος ορίζεται έτσι κατά προσέγγιση όχι από μένα, αλλά από προσωπικότητες Νομπελίστες σαν τον Feynman (βλ. Feynman Lectures τόμος Ι, 24.1). Αν η ταπεινότητά μου φτάνει να αμφισβητήσει κάποιον, ανατρέποντας τον ορισμό του πλάτους, τη στιγμή που η λύση της Δ.Ε. είναι μάλλον εύκολη και οι αυθεντίες δεν το πρόσεξαν (!), δεν σκέφτηκαν να παραγωγίσουν καν την x(t) για να δουν την ταχύτητα, να μην καταλάβουν τι συμβαίνει με την περίοδο, με την ενέργεια κλπ ε, τότε καλά τους γίνεται και μπράβο μου.
(Συνέχεια)...
Αν ο συν. κ. Μαχαίρας κάνοντας σωστά, προχώρησε μαθηματικά το πράγμα και θέλει να ορίσει το πλάτος διαφορετικά ή ο κ. Παπασγουρίδης να δώσει δικό του ορισμό, πολύ καλά. Να τον αλλάξουμε. Η ουσία πια είναι: Προσπαθώ να μη "σώσουμε" το σχολ. βιβλίο, ούτε βέβαια τα βοηθήματα (δεν έχω κανένα συμφέρον), αλλά να μάθουμε περισσότερα, και βέβαια να έχουμε κοινή γλώσσα συννενόησης. Οταν λέμε πλάτος εννοούμε αυτό..., όταν λέμε Θ.Ι. εννούμε αυτό..., όταν λέμε περίοδο εννοούμε αυτό.... και με αυτές τις προυποθέσεις. Όπως για παράδειγμα ορίζουμε τη συμβατική φορά του ρεύματος. Αφού θέλει ο συν. κ. Μαχαίρας να δημοσιοποιήσει την εργασία του, δεν εννοώ βέβαια το μικρόκοσμο της Γραφειοκρατίας του Υπουργείου μας, τόσο καταλαβαίνουν, τέτοια κάνουν, ας το στείλει στο Physics Teacher, να γίνει παγκόσμια γνωστό. Δεν είναι δα και ο πρώτος που θα το κάνει από την Ελλάδα άλλωστε. Αν το θέλει στα Αγγλικά, μπορεί εύκολα και με μικρό κόστος να μεταφραστεί. Αν πάλι το θέλει, μπορεί να το δημοσιεύσει σε pdf, στο scrbd, στο slideshare.net,στο google docs κλπ τσάμπα. Κατά τ' άλλα δεν έχω καμιάν αντίρρηση να δεχτώ ακόμα και νέους ορισμούς. Γιατί να μην το κάνω άλλωστε; Το έγραψα και προηγούμενα: Αρκεί να έχει τη συμφωνία και τη συναίνεση της (παγκόσμιας)επιστημονικής κοινότητας. Και βέβαια δεν συζητάω για τα βοηθήματα. (Αν και βρήκα ασκήσεις στα Αγγλικά που ζητάνε το Λ, και το ρημάδι είναι μεγάλο! Από Πανεπιστήμια, παρακαλώ). Αρα, μην τα βάζετε με τους φτωχούς τους συγγραφείς των βοηθημάτων του ελληνικού μικρόκοσμου των Πανελλαδικών, τι να κάνουμε τέτοια μας αξίζουν:-) Γιατί μέσα από τη συζήτηση βγήκε και κάτι καλό: Μας έκανε να βγούμε από το καβούκι μας και να ψάξουμε. Και άλλο καλό: Τα έχει γράψει ο συν. κ. Μαχαίρας περί ασκησιολαγνείας.
Μόνο που δυστυχώς, η συζήτηση είχε χαρακτήρα "επιστημονικής τρομοκρατίας": "Μην το ψάχνεις, το έγραψε ο συνάδελφος κ. Μαχαίρας." Οχι, φίλε κ. Θ. Μαχαίρα και κ. Θ. Παπασγουρίδη και κ. Ν. Ανδρεάδη, έχω δικαίωμα να το ψάξω όσο μπορώ. Οχι τίποτ' άλλο, αλλά πείσμωσα. (Ηπειρώτικό κεφάλι, τι περιμένεις:-). Ναι, είμαι περήφανος που είμαι επαρχιώτης από την Ήπειρο). Αλλά έχω και τη μεγαλοψυχία να αναγνωρίσω την εργασία σας. Αυτά. Και ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ!
Υ.Γ. Αν θέλετε, μπορώ να δημοσιεύσω όλα τα κείμενα, βιβλία κλπ. που βρήκα. Είναι αρκετή δουλειά, αλλά άξιζε τον κόπο. Κατάλαβα πόσο μεγάλη έρευνα έχει γίνει στις ταλαντώσεις (τεράστια!).Σ' αυτές να προσθέσω και τις εργασίες των συναδέλφων και πόσες προσεγγίσεις του θέματος υπάρχουν. Είχα καιρό να το κάνω αυτό! Μέχρι και μετασχηματισμούς Laplace και Χαμιλτονιανές κοίταξα, που είχα να τις θυμηθώ 30 χρόνια. Και μόνο γιαυτό, αρκεί για να σας ευχαριστήσω.
Στέργιε να κάνω μια διόρθωση στο σημείο που γράφεις:
"Μην το ψάχνεις, το έγραψε ο συνάδελφος κ. Μαχαίρας."
Η αλήθεια είναι:
1. Εγώ είδα μια άψογη μαθηματική μελέτη την οποία έτυχε να κάνει ο κ. Μαχαίρας και γι' αυτό αναφέρεται το όνομά του.
2. Η άποψη του κ. Μαχαίρα επιβεβαιώνεται από δημοσίευση του American Journal of Physics όπου επιπλέον αναφέρει ότι πολλά γνωστά βιβλία περιγράφουν λανθασμένα τη φθίνουσα ταλάντωση.
Φυσικά ο καθένας δικαιούται να ψάξει το θέμα περισσότερο καλοπροαίρετα από τη στιγμή που υπάρχει και το "τυπωθήτω" του AJP... και να μας ενημερώσει επίσημα με ανάρτηση και όχι στο περιορισμένο χώρο των σχολίων.
Το κέρδος είναι ότι τώρα γνωρίζω με κάθε λεπτομέρεια τη φθίνουσα ταλάντωση και το λάθος κάθε προσέγγισης πέρα από τους ορισμούς.
Ότι υλικό έχεις βρει για το θέμα είναι ευπρόσδεκτο. Επίσης να σε ευχαριστήσω για τη πολύ καλή java εφαρμογή που βρήκες.
Για τα "ζιζάνια" που έγραψες σε σχόλιο σου, θα είμαι υποχρεωμένος αν κάποιος συνάδελφος μελετήσει το θέμα. Δηλώνω ότι εγώ τουλάχιστον θα τον ευχαριστήσω άσχετα αν θα συμφωνήσω ή διαφωνήσω με την άποψη που θα παρουσιάσει.
Τέλος να γράψω και εδώ ότι τους ποιοτικούς συγγραφείς εξωσχολικών βοηθημάτων τους έχω σε εκτίμηση άσχετα αν στα βιβλία τους υπάρχουν κάποια λάθη ή κάποιες "λάγνες" ασκήσεις. Τις λάγνες ασκήσεις τις κρατώ για τον εαυτό μου και μόνο αν έχω εξαντλήσει όλα τα άλλα λύνω μία ή δύο από αυτές.
Κύριε Ναστόπουλε,
δεν καταλαβαίνω το χαρακτηρισμό:
"....Μόνο που δυστυχώς, η συζήτηση είχε χαρακτήρα "επιστημονικής τρομοκρατίας":...."
Νομίζω ότι μάλλον έχετε παρεξηγήσει κάποια πράγματα. Η απάντησή μου ήταν σε αυστηρό ύφος, διότι είχε προηγηθεί δικό σας σχόλιο με αρκετά σημάδια ειρωνικής διάθεσης....Τουλάχιστον έτσι τα κατάλαβα εγώ και σας το είπα ξεκάθαρα....
Ίσως τελικά είναι πιο δύσκολο να περάσεις μέσω μνμ αυτό που σκέφτεσαι...
Γράφετε: "...Απ' ό,τι κατάλαβα, εγώ είμαι η "πέτρα του σκανδάλου", γιατί ζητάω να βρω το βιβλίο του κ. Μαχαίρα και να μην το μαθαίνω από άλλους. Πολύ ζητάω, πράγματι!.."
Νομίζω ότι πάλι έχετε παρεξηγήσει πράγματα...
Τέλος πάντων. Το βιβλίο του κυρίου Μαχαίρα μια και έχει εξαντληθεί και βλέπω ότι πραγματικά το θέλετε,
μπορώ να το φωτοτυπήσω και να σας το στείλω.
Αν σας ενδιαφέρει στείλτε μόνο τη διεύθυνσή σας στο mail "papasgou@gmail.com"
Θοδωρής Παπασγουρίδης
Μάλλον αρχίσαμε να ηρεμούμε:-) Δεν έχω καμιά ειρωνική διάθεση για κανέναν, σας διαβεβεβαιώ, την ειρωνία την συχαίνομαι και αυτό λέω και στους μαθητές μου: Να μην χρησιμοποιούν την ειρωνία σαν μέσο επιβολής, είτε στους συμμαθητές τους, είτε στους καθηγητές τους, γιατί όλοι ξέρουν να ειρωνευτούν, φυσικά και εγώ. Αλλά δεν είναι μικρόψυχος, όποιος ψάχνει, αλίμονο!
Η πλάκα είναι οτι σήμερα είχα υπηρεσία στο σχολείο και κάναμε συζήτηση με τον φίλο μαθηματικό Παύλο Κ. (έναν καλό, φιλοσοφημένο και διαβασμένο συνάδελφο), τι γνώμη έχει για την περί ου ο λόγος συνάρτηση: Είναι περιοδική; Οχι. Και το ω, τι ρόλο παίζει; Και πώς θεωρεί οτι πρέπει να παίρνουμε το πλάτος; Και πού είναι η Θ.Ι.; Η μάλλον απλή απάντηση ήταν οτι έχει ω, δεν μπορεί να μην έχει, ταλάντωση είναι. Του λέω: Μα δεν είναι απλή ημιτονοειδής. Απάντηση: ω είναι αυτό που έχουμε μέσα στο ημ. Μα, αν κάνουμε ανάλυση Fourier; Πόσες ω θα βρούμε; Το πλάτος: Η περιβάλλουσα; Μου λέει: Υπάρχουν άπειρες περιβάλλουσες σε μια συνάρτηση. Δεν το είχα σκεφτεί. Πράγματι. Γιατί η συγκεκριμένη; Γιατί να μην πάρουμε μια που να περνάει από τις κορυφές. Μάλλον απ' ότι κατάλαβα αυτή μας βολεύει. Γιατί είναι κοντά (κοντά..., τέλος πάντων...) στην μέγιστη απομάκρυνση. Και επιπλέον προκύπτει από τη λύση της Δ.Ε. Το επιμύθιο: "Αυτή είναι η λύση, από εκεί και πέρα είναι θέμα συμβάσεων και προσεγγίσεων". Ποιών είναι το ζήτημα, και τι επιπτώσεις έχουν.
(Συνεχεια...)
Απ΄ό,τι κατάλαβα και βρήκα: Ο συν. κ. Μαχαίρας έχει δίκιο να διαμαρτύρεται (απ' όσα έμαθα αποσπασματικά από αναρτήσεις): Αλλά έλα που όλοι ή σχεδόν όλοι λένε πλάτος (amplitude)την περιβάλλουσα. Και έχει "καθιερωθεί". Μου κάνει φοβερή εντύπωση που δεν αποφάσισε κάποιος, έστω ένας, να "σπάσει" την "ομερτά":-) Ψελλίζουν για μικρή απόσβεση, άρα Λ μικρό, οπότε εξαφαλίζουν (λένε) οτι Λ πολύ μικρότερο του ωο, για να πάρουν (σχεδόν) ίση την περίοδο με την αμείωτη, και ταυτόχρονα να έχουν (σχεδόν) max ταχύτητα. Όχι παραπέρα. Ούτε τους πολυαπασχολεί οτι η κίνηση είναι μη περιοδική και ειδικά για μεγάλες αποσβέσεις φαίνεται δια γυμνού οφθαλμού, απλώς το αναφέρουν. Δείτε και την προσομοίωση που βρήκα. Τι κατάλαβα: Στα κολλέγια στην Αμερική( όχι βέβαια στα high schools) δε διδάσκουν τη φθίνουσα ως επι το πλείστον: Και δεν κάθονται να εμβαθύνουν στη συνάρτηση, ούτε στα Πανεπιστήμια. Μάλιστα βρήκα και ασκήσεις που ζητάνε Λ και πόσο θα είναι το x(t) κάποια χρονική στιγμή. Οχι, δε ζητάνε ταχύτητα, κάποιοι ζητάνε πλάτος μετά 5 π.χ. ταλαντώσεις. Εν τω μεταξύ η φθίνουσα έχει τεράστια εφαρμογή σε κατανεμημένες ταλαντούμενες διατάξεις στους μηχανικούς για γνωστούς λόγους, και εκεί να δείτε πανηγύρι:-) Και παντού ή σχεδόν παντού: Πλάτος, περίοδος, όπως τα λέμε (μέχρι τώρα). Εχει γίνει σύμβαση. Μάλλον τα ξέρουν, αλλά δε θέλουν. Βολεύει. Κάποιοι βάζουν εισαγωγικά στην περίοδο. Μ' άλλα λόγια: Η αμείωτη κάνει "παχνίδι". Στη φύση όλες οι ελεύθερες ταλαντώσεις είναι φθίνουσες, ως γνωστόν. Αν ξεκινούσαμε απ' αυτό, αντί να διδάσκαμε την αμείωτη πρώτα; Δε γίνεται πρακτικά και διδακτικά: Δεν ξεκινάς από τα δύσκολα. Και εγώ εκεί εντοπίζω το πρόβλημα, το εγραψε και ο Διονύσης: Να έχουμε παρόμοια προσέγγιση με τις αμείωτες, με κάθε κόστος. Και εμείς το ίδιο κάναμε. Καποιο βοήθημα έγραφε για τη διαφορά φάσης ανάμεσα υmax και την χ=0, άλλά τίποτε παραπέρα, δεν του έδωσα σημασία μάλιστα. Τόσο καλά. Τέλος πάντων. Πάντως: Σιγά μη το διδάξω στα παιδιά της Γ'. Τη στιγμή που παλεύουν να καταλάβουν την αμείωτη και όλη τη σχετική ασκησιολογία.Τι να τους πω, συνάδελφοι; Τα παιδιά, εκτός από τα λίγα χαρισματικά, που παθιάζονται με τη Φυσική, τα υπόλοιπα "σέρνονται" σ' αυτή. Να τους κάνω ασκήσεις με φθίνουσες; Θα τους κάνω, αλλά θα προσέχω μην είναι καμιά "πατάτα". Να τους πω οτι είναι απεριοδική; Την έχασα την τάξη. Να τους πω οτι δεν υπάρχει η κλασική, όπου υ= max, Θ.Ι., την "κάτσαμε τη βάρκα" κλπ. Όπως πολύ καλά ξέρετε η Γ' Λυκείου είναι καθαρά φροντιστηριακή. Και εμείς (δυστυχώς) ακολουθούμε τα φροντιστήρια. Αυτή είναι η πικρή αλήθεια. ΝΑ ΒΓΑΛΟΥΜΕ την ύλη, να γράψουν, αυτό δε θέλουμε; Και το κακό είναι οτι μας γράφουν μετά το Πάσχα, λες και εμείς τους λέμε πράγματα εκτός θέματος. (Ετσι μου' ρχεται να τα βροντήξω, και να τους κάνω όλο πειράματα. Να το 'φχαριστηθώ, και να μάθουν κάτι παραπάνω. Αν και μάλλον πιστεύω οτι θα αδιαφορήσουν...)
@Θοδωρή: Από τη γραφική παράσταση της ενέργειας κατάλαβα οτι η εν λόγω ανεβοκατεβαίνει "σα φίδι". Αν κατάλαβα καλά η μέση τιμή του σκαμπανεβάσματος είναι η εν λόγω εκθετική. Για μια "περίοδο" η μέση τιμή έχει την εκθετική μείωση που ξέρουμε για την ενέργεια, έτσι γράφουν αρκετοί και ο Feynman, αν θυμάμαι καλά. Τώρα αν η μέση τιμή του "φιδιού" είναι η εκθετική μείωση που ξέρουμε και ταυτίζεται με τη μέση τιμή που γράφουν, θα το σκεφτώ πιο πολύ.
(Βαρέθηκα τις φθίνουσες. Άλλο...:-))
Υ.Γ. Παρόλα ταύτα: Θα μπορούσε ο συν. κ. Μαχαίρας να βάλει το βιβλίο σε ένα αποθετήριο ηλεκτρονικών εγγράφων σε pdf; Και ας κατοχυρώσει το copyright με Creative Commons. Παράκληση...
Δημοσίευση σχολίου