Από τον φίλο και συνάδελφο Θρασύβουλο Μαχαίρα, έλαβα ένα κείμενο σαν απάντηση σε σχόλιο στην ανάρτηση με θέμα
Επειδή κρίνω ότι αποτελεί μια ωραία παρουσίαση του μεγέθους που τόσο πολύ το χρησιμοπούμε, αλλά ίσως και να μην συνηδητοποιούμε τι ακριβώς συμβαίνει, το παρουσιάζω εδώ για μελέτη.
11 σχόλια:
Πολύ ωραία η εργασία του κ. Μαχαίρα, αποσαφήνησα μερικές απορίες, αν και πλέον δεν μου χρειάζονται.
Διαφωνώ όμως στο να αφαιρεί μονάδες, τη στιγμή που άπειρα βιβλία, για λόγους συντομίας δεν του πολυδίνουν σημασία. Πόσοι φυσικοί το τόνισαν στην τάξη, αν είχαν φέτος (αλλά και κα΄θε χρονιά) χρόνο να ολοκληρώσουν την ύλη παρόντων των μαθητών.
Στην προσπάθεια να αποδώσουμε απόλυτη δικαιοσύνη (βαθμολόγηση) μήπως γίνουμε τελικά άδικοι.
Πως είσθε βέβαιοι, αν αυτά που τυχόν συφωνήσατε (κόβουμε τόσο από εδώ, δίνομε τόσο σε κείνο) θα τηρηθεί από όλους τους βαθμολογητές του ίδιου εξεταστικού, πόσο μαλλον με τους βαθμολογητές των υπόλοιπων βαθμολογικών. Σας έχει τύχει να διορθώσετε το ίδιο γραπτό και να βγάλετε λογική διαφορά με τον εαυτό σας;
Εξάλλου όταν βγουν τα αποτελέσματα θα δείτε π.χ. Ιατρική Ιωαννίνων μέχρι 19.000
Ιατρική Αλεξανδρόπουλης μέχρι 18.800.
Έτσι π.χ. ένας υποψήφιος αντί να σπουδάσει σπίτι του π.χ. Γιάννενα θα παει στην Αλεξανδρούπολη για 200μόρια.
Ένας απέξω που δεν ξέρει θα πεί ωραία είχαν διαφορά 200 μόρια.
Εμείς όμως ξέρουμε ότι ο ένας βαθμός είναι 18,8 και ο άλλος 19 δηλαδή μέσα στα όρια που οποιοσδήποτε ανα πάσα ώρα μπορεί να βαθμολογήσει το ίδιο γραπτό με 18 ή με 19.
Σαν επίλογο από το σχετικό τραγούδι ποίημα του Λευτ. Παπαδόπουλου για τον Λιόντα της Αργαλαστής ....μα πιό πολύ το μάτι οπούβλεπε απ' την πλάτη.....
Να διορθώσω στο προηγούμενο σχόλιο
το "αφαιρεί μονάδες" σε να αφαιρούμε μονάδες
το " δεν του πολυδίνουν σημασία" εννοώ για τη δύναμη σε ποιό σημείο σχεδιάζεται
"ίδιου εξεταστικού," σε ίδιου βαθμολογικού.
Κύριε Μαχαίρα ας σταθούμε σε αυτό που γράφετε.
Δεν υπάρχει φθίνουσα ταλάντωση που το πλάτος να μειώνεται εκθετικά με το χρόνο.
Δηλαδή ότι γράφει το βιλίο είναι λάθος.
Θα σας παρακαλούσα όποτε μπορείτε να το αναλύσετε.
Κύριε Μαχαίρα,
μετά από άλλη μία εξαιρετική ανάρτηση, ΜΑΘΗΜΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ στο έργο, θα με ενδιέφερε τα μέγιστα, η γνώμη σας πάνω στο θέμα που προέκυψε με την πληρότητα ή μη της λύσης στο 4β θέμα των εξετάσεων, παρουσιάζοτας ο μαθητής κατευθείαν τη σχέση:
Στ=Ι(ολ)α(γων)=(MR^2+mR^2)α(γων),
χωρίς να ξεκινήσει από την ολική στροφορμή του συστήματος και να φθάσει σε αυτή με χρήση της γενικευμένης μορφής του 2ου Νόμου. Ως εκ τούτου, θα σας παρακαλούσα για την τοποθέτησή σας μέσα από το Blog του Διονύση.
Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων
Θοδωρής Παπασγουρίδης
Αγαπητοί φίλοι.
Επιτρέψτε μου μια επισήμανση.
Διάβαζα και ξαναδιαβαζα το παρακάτω απόσπασμα του Θρασύβουλου:
"Ο Μαθηματικός βλέπει συναρτήσεις ξερές που πρέπει να πληρούν ή όχι κάποιους περιορισμούς και κάνει ό,τι κάνει προσέχοντας να είναι συνεπής με τα αξιώματα που έχει ο ίδιος θέσει.
Για τον Φυσικό όμως τα πράματα είναι σαφώς πιο δύσκολα, αλλά και σαφώς πιο όμορφα (ας συγχωρέσουν οι μαθηματικοί την προκατάληψή μου). Ο Φυσικός όχι μόνο αντιμετωπίζει όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Μαθηματικός κατά τον υπολογισμό του ολοκληρώματος, αλλά αν αποδειχτεί ότι το επικαμπύλιο ολοκλήρωμα είναι χρήσιμο στην προσπάθειά του να περιγράψει τη Φύση του δίνει όνομα. Του δίνει και αξία, μικρότερη ή μεγαλύτερη, ανάλογα με το πόσο τον βοηθά ο ορισμός που έδωσε να κάνει τον Κόσμο πιο ανάγλυφο, τη θεωρία που ανακάλυψε πιο ισχυρή και τις εξισώσεις που έγραψε, χωρίς να έχει κανένα δεδομένο αξίωμα από τη Φύση, πιο συνεπείς."
Για μένα, ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑΤΙ!!!
Μην το περάσετε χωρίς να σταθείτε για λίγο και να το σκεφτείτε (όπως το έκανα εγώ την πρώτη φορά που το διάβασα...)
Για τον ανώνυμο που μου ζήτησε κάτι για τις φθίνουσες ταλαντώσεις
Το Λύκειο Αγριάς στο οποίο διδάσκω κυκλοφόρησε φέτος ένα βιβλίο μου με λάθη που γίνονται κατά τη διδασκαλίας της Φυσικής Γ Λυκείου. Στο βιβλίο αυτό περιλαμβάνονται κάποια λάθη και κυρίως οι φθίνουσες ταλαντώσεις. Το θέμα το οποίο με ρωτάτε για το πλάτος καλύπτεται πλήρως. Το βιβλίο αυτό το διακινεί το Σχολείο και όχι εγώ. Πρέπει να έχουν απομείνει γύρω στα 4 αντίτυπα ακόμη αν δεν τα έχουν πάρει κι αυτά. Αν θέλετε μπορείτε να έρθετε σε επαφή με τη Διευθύντρια του Λυκείου και να το ζητήσετε. Το τηλ. του Λυκείου είναι 24280-86865. Για να μη ληφθεί ως διαφήμιση σας λέω ότι προσωπικά δεν είχα και δεν έχω κανένα μα κανένα οικονομικό όφελος. Έγραψα το βιβλίο ως κίνηση αγανάκτησης γιαυτά που γράφονται στο σχολικό βιβλίο και στα φροντιστηριακά βοηθήματα και γιαυτά που διδάσκονται στους μαθητές. Τώρα γράφω ένα άλλο βιβλίο στο οποίο αναλύονται πολλά από τα λάθη που γίνονται κατά τη διδασκαλία της Φυσικής. Ελπίζω να κυκλοφορήσει τον Αύγουστο.
Και ένα τελευταίο. Θα ήταν καλύτερα αν δεν έπρεπε να απαντήσω σε ανώνυμο, αλλά φιλικά σε κάποιον που θα έβλεπα το όνομά του. Είναι η πρώτη και η τελευταία φορά που απαντώ σε ανώνυμους.
Να είστε καλά και επώνυμος.
Θρασύβουλος Κων. Μαχαίρας
Αγριά Πηλίου
Κύριε Παπασγουρίδη,
το θέμα που θίχτηκε είναι σοβαρό και χρειάζεται δύσκολη ανάλυση αρχίζοντας από το ρόλο των νόμων, τον πολύ δύσκολο ορισμό της γωνιακής ταχύτητας και τη ροπή αδράνειας. Αυτή τη στιγμή δεν έχω το χρόνο να το κάνω γιατί πιέζομαι να τελειώσω ένα βιβλίο που γράφω πάνω στα λάθη που γίνονται κατά τη διδασκαλία τη Φυσικής. Το βιβλίο πρέπει αν όλα πάνε καλά να κυκλοφορήσει τον Αύγουστο.
Γρήγορα όμως μπορώ να πάρω θέση και να πω ότι συμφωνώ μαζί σας και με το Διονύση
1) Ο μαθητής δεν έχει στο μυαλό του τίποτα από αυτά που συζητάμε.
2) Το να πάρεις κατευθείαν τη σχέση που έγραψε ο μαθητής δεν είναι σωστό ή τουλάχιστον είναι ελλιπές. Θέλει απόδειξη. Η υπόλοιπη εικόνα του γραπτού του θα δείξει αν κάτι έχει στο μυαλό του ή απλώς το αντέγραψε. Πάντως αυτό που έγραψε το παιδί δεν έχει κανένα νόημα ως ούτε ως ροπή αδράνειας ούτε ως συνολική ροπή αδράνειας και το χειρότερο ούτε ως "μεταβλητή ροπή αδράνειας".
3) Η σχέση L=Iω ούτε για καθαρά στερεά δεν ισχύει πάντα γιαυτό δεν καταλαβαίνω γιατί τόση προσπάθεια να την κάνουμε να ισχύει και για .... "μεταβλητές ροπές αδράνειας". Η στροφορμή και ο τ=dL/dt είναι ορισμός και νόμος αντίστοιχα πολύ ισχυροί. Η αντικατάσταση του L στο νόμο με L=Iω προφανώς τον αποδυναμώνει, γιαυτό και δεν καταλαβαίνω τις διαπιστώσεις του κ. Κασσέτα για ρυθμούς μεταβολής αδράνειας και για την ισχύ του νόμου στον οποίο καταλήγει, ούτε και τα υπόλοιπα περί γωνιακής ταχύτητας ως προς σημείο κ.λ.π.
4) Ένας ορισμός στη Φυσική, το είπα και για το έργο δύναμης, δίνεται ή γιατί είναι χρήσιμος ή γιατί δίνει μια άλλη σκοπιά στον τρόπο που κοιτάμε τη Φύση. Η θεωρητική μηχανική δεν χρειάζεται, από όσο τουλάχιστον ξέρω, κανένα τέτοιο μέγεθος. Η ροπή αδράνειας των απολύτως στερεών σωμάτων και η στροφορμή καλύπτουν ό,τι τουλάχιστον χρειαζόμαστε σε αυτό το επίπεδο που είμαστε. Ένας ορισμός "ισοδύναμης ροπής αδράνειας" στον οποίο θα εννοούμε μεταβλητή ροπή αδράνειας νομίζω ότι είναι άχρηστος, πολύ πιο σκοτεινό από τη θαυμάσια στροφορμή και στο τέλος μια σπατάλη. Μπήκα στη διεύθυνση που μας παρέπεμψε ο spider N και είδα ότι ο όρος "ισοδύναμη ροπή αδράνειας" εκεί ήταν ένα πάντρεμα ροπών αδράνειας δύο στερεών σωμάτων (γραναζιών) και δεν έχει καμία σχέση με τη μεταβλητή ροπή αδράνειας που συζητάμε και που προς Θεού μη την καθιερώσουμε κιόλας. .
Τελειώνοντας θάθελα να το ξαναπώ. Δεν χρειαζόμαστε μεταβλητές ροπές αδράνειας (!!!). Έχουμε άλλα, πάρα πολύ ισχυρά εργαλεία.
Κύριε Παπασγουρίδη τελειώνοντας θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για τα καλά σας λόγια.
Θρασύβουλος Κων. Μαχαίρας
Αγριά Πηλίου
Κύριε Μαχαίρα,
Σας ευχαριστώ για την απάντηση, ήταν σε όλους μας εξαιρετικά χρήσιμη και νομίζω ότι η σπατάλη του χρόνου σας άξιζε τον κόπο.
Σας εύχομαι κάθε καλή επιτυχία στο βιβλίο που γράφεται. Θα ήθελα να ρωτήσω τον εκδοτικό οίκο, αλλά δεν το κάνω γιατί θα θεωρηθεί διαφήμιση.
(Γιατί έχω την υποψία ότι δεν είναι από τους γνωστούς εμπορικούς των εκδόσεων γύρω από την εκπαίδευση;;;)
Πιστεύω ότι από την καινούργια σχολική χρονιά, θα τιμήσετε το ιστολόγιο του Διονύση με περισσότερες και συχνότερες αναρτήσεις.
Μία τελευταία παρατήρηση: η τοποθέτηση για την πληρότητα της λύσης ήταν αποκλειστικά του Διονύση. Εγώ διαβάζοντας την τοποθέτηση, απλά συμφώνησα.
Με βαθύτατη εκτίμηση
Θοδωρής Παπασγουρίδης
Συγγνώμη που επεμβαίνω σε μια τόσο ωραία συζήτηση. Αλλά, νομίζω οτι είμαστε υπερβολικοί. Γιατί πράγμα μιλάμε: Για το έργο: Πολύ ωραία προσέγγιση. Αλλά για το ζήτημα του πού ασκείται η F και τη σημασία του να μεταφερθεί, νομίζω οτι είμαστε υπερβολικοί. Κάποιες εξιδανικεύσεις (δηλ. μοντέλα) όπως το να μεταφερουμε τις δυνάμεις, όταν το νήμα είναι άμαζο, το κάνουμε, το κάναμε απ΄όταν είμαστε μαθητές, και κανένας τότε δεν διανοήθηκε να μας κόψει μονάδες. Μα θα μου πείτε, ο μαθητής δεν έχει καταλάβει τι σημαίνει έργο. Πιστεύετε οτι υπάρχουν πολλοί Φυσικοί που έχουν κατανοήσει πλήρως την έννοια, τη σκοπιμότητα εισαγωγής της, το ρόλο του, κλπ.; Μια ωραία εισαγωγή για το έργο υπάρχει στο παλιό Βιβλίο του Πολυκλαδικού του Κασσέτα, Δαπόντε, Μουρίκη. Υπάρχει μάλιστα εκεί και το ένθετο από τον Φ.Κ. για το ότι το ενέργεια δεν είναι η ικανότητα παραγωγής έργου. Δείτε πώς διαπραγματεύεται το έργο το βιβλίο της Β' Κατευθ. καθώς και την εσωτερική ενέργεια κλπ. Έχει καμμιά σχέση με το παραπάνω; Λοιπόν, τι ζητάμε από τους μαθητές και απαιτείται να κόβουμε μονάδες; Πόσες άραγε; Κόψε από 'δω, κόψε από κει, θα φτάσουν σε αρνητικούς αριθμούς. Ή μήπως νομίζετε οτι διορθώνονται τα γραπτά αθροίζοντας δέκατα της μονάδας; Θα έπρεπε να έχουμε 1000/βάθμια κλίμακα για να διακρίνουμε τετοιου είδους λεπτομέρειες. Κι ακόμα: Οι μαθηματικοί επιμένουν σε αυστηρότητα, καλά κάνουν από την πλευρά τους, π.χ. το πεδίο ορισμού της συνάρητησης είναι το R κλπ, κλπ. Αν κάνουμε το ίδιο με τις σχέσεις της Φυσικής, θα χάσουμε την ουσία. Βέβαια, καλή είναι η αυστηρότητα στην Επιστήμη, αλλά μην το παρακάνουμε κιόλας. Εκτός κι αν θέλουμε οι μαθητές μας να μας δώσουν διδακτορικό στα Μαθηματικά, μαζί με τη Φυσική. Αλλά, συνάδελφοι, μου φαίνεται οτι ξεχάσαμε οτι κάποτε είμαστε κι εμείς υποψήφιοι κάποτε. Να το θυμηθούμε λίγο. Νομίζω...
Προς αποφυγή παρεξήγησης:
Η φράση μου, στο χθεσινό σχόλιο:
"Γιατί έχω την υποψία ότι δεν είναι από τους γνωστούς εμπορικούς των εκδόσεων γύρω από την εκπαίδευση;;;"
εννοεί ότι, κατά τη γνώμη μου εξαιρετικές συγγραφικές δουλειές ιδιαίτερα αξιόλογων ανθρώπων, δε στεγάζονται από εκδοτικούς οίκους αντίστοιχης εμβέλειας με την αξία του περιεχόμενού τους.
Σας εύχομαι, κύριε Μαχαίρα, ο εκδοτικός σας οίκος να κάνει την καλύτερη δυνατή προώθηση του βιβλίου σας, διότι ξέρω από προσωπική εμπειρία (σε φροντιστηριακή έκδοση βιβλίου) ότι η προώθηση είναι εξίσου σημαντική με το περιεχόμενο, που στην περίπτωση του δικού σας βιβλίου διαισθάνομαι ότι θα είναι εξαιρετικό.
Προσπάθησα να επικοινωνήσω με το Λύκειό Αγριάς χωρίς αποτέλεσμα. Θα ήθελα να ζητήσω, αν υπάρχει ακόμα κάποιο αντίτυπο του βιβλίου σας για τα λάθη που γίνονται κατά τη διδασκαλίας της Φυσικής Γ Λυκείου,
να το κρατήσετε και εγώ θα επικοινωνήσω με το σχολείο για τον τρόπο αποστολής (οι πρωινές ώρες επικοινωνίας είναι λίγο άβολες).
Σας ευχαριστώ
Θοδωρής Παπασγουρίδης
Θοδωρή εγώ πρόλαβα και έκανα παραγγελία σήμερα το πρωί. Πραγματικά το περμένω με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Δημοσίευση σχολίου