Πέμπτη 2 Απριλίου 2009

Ένα πρόβλημα: Φαινόμενο Doppler και κινήσεις.

Ο νόμος που ισχύει για τον τρόπο εξέτασης των μαθητών, προβλέπει ότι το 4° θέμα είναι ένα πρόβλημα. Έχει γίνει συζήτηση για το τι σημαίνει πρόβλημα και τι άσκηση. Νομίζω ότι η διαφορά είναι αυτό που περιγράφει ο ίδιος ο νόμος:
«….που απαιτούν ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης γνώσεων, αλλά και την ανάπτυξη στρατηγικής για τη διαδικασία επίλυσής του. Tο πρόβλημα αυτό ή η άσκηση μπορεί να αναλύονται σε επιμέρους ερωτήματα.»
Συμβαίνει κάτι τέτοιο στα θέματα των τελευταίων χρόνων; Νομίζω πώς όχι και ούτε φέτος νομίζω ότι θα δούμε πρόβλημα.
Σήμερα όμως θα δώσω ένα πρόβλημα Φυσικής, έτσι για να μην ξεχνιόμαστε, που δεν έχει βαθύτατους όρους γνώσεις, αλλά που απαιτεί από τον μαθητή να καταστρώσει στρατηγική για την επίλυσή του και που τέλος πάντων, αν μπορέσει να το λύσει, αν όχι τίποτα άλλο, θα δείξει ότι έχει κάποιες ικανότητες σκέψης που έχω την αίσθηση ότι συνεχώς και λιγότερο μας απασχολεί.
Σημείωση: Για μια κριτική πάνω στα περσινά θέματα Φυσικής,  μπορείτε να δείτε την ανάρτηση:
Και τώρα το …. Πρόβλημα.
------------------------------
Ένα αυτοκίνητο Α κινείται σε ευθύγραμμο δρόμο με σταθερή ταχύτητα υΑ=20m/s περνώντας μπροστά από ένα ακίνητο περιπολικό της αστυνομίας τη στιγμή t0=0. Τη στιγμή t1=27s το περιπολικό βάζει σε λειτουργία την σειρήνα του, για ορισμένο χρονικό διάστημα, ενώ ταυτόχρονα ξεκινά να κινείται με σταθερή επιτάχυνση α=2m/s2, ακολουθώντας το αυτοκίνητο Α. Η αρχική συχνότητα που ακούει ο οδηγός του αυτοκινήτου είναι 6400Ηz και η τελική 6800Ηz.
  
Πόσο απέχουν τα δύο οχήματα την χρονική στιγμή που:
i)   σταματά να ηχεί η σειρήνα.
ii)  παύει να ακούει ήχο ο οδηγός του Α οχήματος.
Δίνεται η ταχύτητα του ήχου υ=340m/s.




3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Κύριε Μάργαρη , επιτρέψτε μου δυο παρατηρήσεις:
Στην εκφώνηση δεν αναφέρεται ξεκάθαρα ότι το περιπολικό εκπέμπει ήχο για ορισμένο χρόνο.
Δεν νομίζετε ότι το πρόβλημα έχει πολύ κινηματική για Γ Λυκείου(πανελλαδικές);
Μ.Α.

Νίκος Ανδρεάδης είπε...

Η επιτροπή τελευταία θεωρεί ότι τα θέματα απευθύνονται σε μαθητές Α΄ λυκείου!!!

Διονύση τα διάφορα βοηθήματα ξεχνούν ότι αν μεταβάλλεται η ταχύτητα της πηγής τότε ο ήχος που ακούει ο ακροατής τη χρονική στιγμή t έχει εκπεμφθεί μια προγενέστερη χρονική στιγμή t-Δt.
Θεωρούν χωρίς να το αναφέρουν ότι η ταχύτητα του ήχου είναι άπειρη!!!

Νομίζεις ότι οι σοφοί της επιτροπής το έχουν υπόψη τους. Δες και την άσκηση των επαναληπτικών του 2005 όπου η πηγή εκτελούσε ταλάντωση.

Ακόμα θέλω τη γνώμη σου στην ανάρτηση Κύλιση σφαίρας.

Διονύσης Μάργαρης είπε...

Για τον ανώνυμο:
Έχω την αίσθηση ότι από την εκφώνηση προέκυπτε ότι υπάρχει εκπομπή ήχου για κάποιο περιορισμένο χρονικό διάστημα. Προς αποφυγήν όμως παρερμηνειών, θα κάνω διόρθωση.
Εξάλλου, πράγματι έχει πολύ κινηματική και θα έλεγε κάποιος ότι εξετάζει Α΄Λυκείου. Δεν νομίζω όμως ότι διαπραγματεύεται νόμους και εξισώσεις άγνωστες στους μαθητές. Και το πρόβλημα δεν είναι οι εξισώσεις της Κινηματικής. Το πρόβλημα που θέτω, με την ανάρτηση αυτή, είναι το εξής:
Έχει μια ύλη ο μαθητής που θεωρητικά "την γνωρίζει" Μήπως θα πρέπει να την εξετάσουμε όχι απλά στεγνά, όπως γίνεται συνήθως, αλλά πώς μπορεί να καταστρώσει μια στρατηγική για να επιλύσει ένα πρόβλημα, χρησιμοποιώντας τις γνώσεις αυτές. Σκόπιμα επέλεξα την κινηματική, για να μην πει κάποιος ότι ένας υποψήφιος για ΑΕΙ, δικαιούται να μην γνωρίζει τις εξισώσεις της ευθύγραμμης ομαλής και της ΕΟΜΚ. Ωραία τις γνωρίζει. Μπορεί και να τις χρησιμοποιήσει;
Έχει την ικανότητα και την αναλυτική σκέψη να δουλέψει ένα τέτοιο θέμα;
Με τα παραπάνω δεν υποστηρίζω ότι φέτος ξαφνικά η επιτροπή θα βάλει τέτοια θέματα. Αλίμονον έχουμε τόσα ωραία θέματα με ύλη της Γ΄Τάξης που οι μαθητές μας διδάχτηκαν στα σχολεία τους και κυρίως στα ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥΣ κάτι θα βρούμε για να πιάσουν τόπο αυτά που διδάχτηκαν, να γράψουν καλά, να μείνουν όλοι ευχαριστημένοι.
Για τον Νίκο:
Δίκιο έχεις πουθενά δεν το συζητάμε, για το πότε ξεκινά και πότε φτάνει ο ήχος. Όσο για το άλλο έγραψα σχόλιο.